Dragi čitatelju,
dobrodošao i u ovu rubriku Osnovne škole Bartola Kašića. Ovdje ćemo ti predstaviti rad djece koja čine skupinu potencijalno darovitih učenika, a nazvali smo ih „Bartolovci“. Naime, u sklopu natječaja za potencijalno darovite učenike, raspisanom od strane Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, naša je škola prošla na navedenom projektu pa smo u skladu s time u mogućnosti pojedinim učenicima osigurati dodatno zadovoljenje njihovih potreba. Svi učenici trećih i četvrtih razreda u školskoj godini 2024./2025. bili su izloženi jednakoj vrsti testiranja, a oni koji su se pokazali mrvicu uspješniji sada čine skupinu Bartolovaca.
Cilj je provoditi razne aktivnosti i radionice kako bi se dodatno poticao njihov socijalno –
emocionalni razvoj i kreativnost. Također, ideja je maksimalno zadovoljiti njihove interese
kroz brojne mogućnosti i slobodne aktivnosti kojima će imati pristup. Ono što želimo
naglasiti jer da nam cilj nije razdvojiti učenike i praviti razlike među njima, samo želimo malo
pažnje posvetiti i ovakvoj skupini učenika. I dalje svi vrijedimo jednako! I dalje smo svi
posebni na neki svoj, jedinstven način!
U projektu sudjeluje Stručni tim potencijalno darovitih učenika koji sve aktivnosti izvršava
dobrovoljno i pouzdano. U Stručnom timu jesu: ravnateljica Vlasta Pavlović Elez, stručne
suradnice pedagoginja Đurđica Resli, psihologinja Iva Jakovljević i knjižničarka Tihana
Perić, učiteljice razredne nastave Zvjezdana Kelava i Marijana Filipović, nastavnica povijesti
Ivana Spajić i nastavnik fizike Vedran Menđušić.
Sve radionice će biti prikazane u ovom odjeljku pa Vas radosno pozivamo na njihovo
praćenje i podržavanje.
S poštovanjem,
voditeljica projekta Iva Jakovljević, univ. mag. psych.
Bartolovci kreću u lov
Dana 12.3.2025. godine održana je prva radionica s našim potencijalno darovitim učenicima:
Bartolovcima. Radionicu je provela školska psihologinja Iva Jakovljević.
Danas smo se družili na način da smo radili na našoj grupnoj koheziji, dogovorili određene
temelje za dalje i ispitali tko ima kakve interese.
Učenici su ispunili anketu na kojoj su napisali svoja očekivanja označivši i aktivnosti u
kojima bi voljeli sudjelovati u sklopu ovog Projekta. Također, smišljali smo logo i naziv naše
grupe, generacije Bartolovaca 2024./2025. godine. Na kraju smo ukrasili ploču te je svatko
ostavio svoj trag kako bismo zapečatili početak ovog našeg lova na zabavne, poučne i
kreativne pustolovine.




Moje ime tajnu krije!
S Bartolovcima, učenicima trećih i četvrtih razreda održali smo drugu zabavnu i edukativnu radionicu Moje ime tajnu krije! Započeli smo igrom “Zig, zag zum” kojom smo razvijali koncentraciju. Pomoću naših imena smo otkrili ključ za pročitati tajanstvenu poruku. Tajanstvena poruka nam je otkrila da u svakom našem imenu se krije nešto zanimljivo, nešto posebno što može poslužiti za asocijaciju imena ali i stvaranje nelogične priče. Nelogične priče smo pretočili u crtež i otkrivali koje se ime u crtežu i priči krije. Razgibali smo se uz igru “Par, nepar” koja razvija motoriku i koncentraciju. Radionica je bila zabavna pa smo je malo i produžili!



Što su jeli naši stari
Treća radionica Bartolovaca je održana na Šokačkom stanu pod nazivom “Što su jeli naši stari “.
Učenici su vagali, mijesili, oblikovali, surađivali, pomagali jedni drugima…
Na kraju su kušali svojih ruku djelo. Bilo je ukusno!
Odigrali su nekoliko igrica kako bi se još bolje međusobno upoznali i povezali.




Radionica programiranja
Održan je uvodni sat radionice programiranja za potencijalno darovite učenike, ovaj put za učenike 4. razreda. Kroz rad na Micro:bitu i virtualnom sučelju istraživali su osnove robotike i programiranja. Upoznali su se s blokovskim programiranjem, slijedom naredbi i uvjetnim naredbama, što im je pomoglo u logičkom razmišljanju i rješavanju problema. Radionica je bila dinamična i interaktivna, a učenici su s velikim zanimanjem istraživali nove mogućnosti. Njihova radoznalost i brzina učenja doprinijeli su uspjehu prvog susreta. Ovo je tek početak njihovog uzbudljivog putovanja u svijet programiranja i robotike.

Gimnastikom za mozak i asocijacijama do lakšeg učenja
Bartolovci su na početku sata vježbali mozak metodom učenja pomoću pokreta i vježbi pod nazivom Brain Gym ili gimnastika za mozak. Brain Gym vježbe usklađuju funkcioniranje svih područja mozga i općenito sustava tijela i uma te vode poboljšanjima opće motoričke koordinacije, koncentracije i pamćenja, jezičnih i matematičkih vještina, logičkog mišljenja i razumijevanja te smanjenju hiperaktivnosti i napetosti. Nakon svojevrsnog razbuđivanja i zagrijavanja, učili smo glavne gradove Europe pomoću tehnike učenja asocijacijama, tražili ih na slijepoj karti te ih povezivali s državnim zastavama. Tehnikom učenja pomoću asocijacija smo učili kako razmišljati i učiti kroz igru, razvijali smo koncentraciju te sposobnost asocijativnog razmišljanja.


Uz smijeh rastemo!
Uvodna aktivnost “Oponašaj me” zainteresirala nas je i nasmijane uvela u nove izazove. Igrajući u paru igru “Mali mlin“ razmišljali smo i predviđali kako nadmudriti drugog igrača. Jako je dobar osjećaj kada se trudiš i uspiješ! Nije bilo jednostavno, ali zato je uspjeh još i slađi. Nova dva izazova su razvoj obostrane koordinacije gimnastikom za mozak- Brain Gym. Kratka aktivnost razgibavanja uz brojeve bila je zagrijavanje za aktivnost “Riječ do riječi -priča”. Bartolovci su za tu aktivnost bili u skupini te su trebali napisati deset riječi – potrudili su se da budu zanimljive. Dogovorom su izabrali redoslijed kojim su ih složili. Prema poredanim riječima dobili su redoslijed riječi koji će se redati u priči koju su timski smislili te napisali. Priče su bile doista zanimljive i posebne. Ovu radionicu smo proveli u igri, radu, smijehu, razmišljanju, razvoju koordinacije i koncentracije te zajedništvu jer nas timski duh uči međusobnom prihvaćanju!


Radionica programiranja
Tijekom trosatne radionice učenici su nastavili istraživati svijet programiranja i robotike kroz konkretne i zanimljive zadatke. U prvom dijelu izrađivali su jednostavan kalkulator na Micro:bitu, koji pritiskom na tipke A i B generira nasumične brojeve te ih dodjeljuje varijablama. Kada se pritisnu obje tipke istovremeno (A+B), Micro:bit prikazuje rješenje nasumične računske operacije – zbrajanja, oduzimanja, množenja ili dijeljenja. Na tom primjeru učenici su učili razliku između globalnih i lokalnih varijabli, kroz praktičan rad i logičku analizu.
U nastavku su programirali LED lampice na Micro:bitu koristeći naredbu plot. Prvi zadatak bio je jednostavan – paljenje lampica određenim redoslijedom pomoću slijednog programiranja. Nakon toga učenici su nadograđivali program tako da su se LED lampice punile po ekranu, a sljedeći korak bio je promjena smjera i gašenje istim redoslijedom.
U posljednjem dijelu radionice učenici su programirali robota da izvršava jednostavne zadatke poput kretanja naprijed, okretanja unazad i zaobilaženja prepreka, uključujući i spužvasti čep postavljen kao izazov. Učenici su pokazali veliku motivaciju, snalažljivost i timski duh, a radionica je protekla u kreativnoj i veseloj atmosferi.

Dani medijske pismenosti
Mediji su danas sastavni dio našeg života i imaju važnu ulogu u emocionalnom razvoju, ponašanju i intelektualnom funkcioniranju djece i mladih. Kao i većina stvari, suvremena tehnologija i internet kao njezin najrašireniji produkt, imaju svoje dobre i loše strane. Koje su to negativne, a koje pozitivne strane izloženosti medijima, danas i kroz noviju povijest, naučili su naši Bartolovci na interaktivnom predavanju.
Na samom smo početku radionice osvijestili kakvi smo služeći se Dixit karticama i metodom asocijacija. Potom smo se, nakon upoznavanja s pojmom i vrstama medija, upoznali s određenim dijelovima mozga, ulogom mozga u našem funkcioniranju te smo povezali korištenje različitih medija s njegovim razvojem. Na modelu mozga prikazana je uloga sinapsi i svih drugih aktivnosti kojima se u životu bavimo. Učenici su dobili smjernice kako koristiti tehnologiju na način koji neće štetiti mozgu te su dobili razne savjete koje su, kako bi saželi naučeno, napisali u obliku pisma samom sebi u budućnosti.




Zajedno za druge – Socijalna samoposluga
Neki od naših dragih Bartolovaca sudjelovali su u dobrotvornoj akciji prikupljanja potrepština
za one kojima je to doista potrebno. Zajedno su, s ostatkom svoga razreda i učiteljicom
Marijanom Filipović, izradili i uskršnje čestitke kojima su ostavili osobni trag u životima
brojnih pojedinaca. Sve prikupljeno odnijeli smo u Socijalnu samoposlugu kako bi se
odgovorne osobe za to pobrinule. Bili smo sretni i ponosni. Kroz malene akcije, srca postaju
velika, a velika srca imaju više prostora za ljubav. Ljubav, svejedno, sve pobjeđuje. Drago
nam je da koračaju takvim putem. Samo naprijed Bartolovci!

Kroz igru učimo
Ovaj smo put započeli malo stručnije i profesionalnije. Ispunjavali smo PIE upitnik kojim
ćemo dobiti prikaz profila naših emocija. Neke su nam riječi bile nove, a neke smo vješto
savladali.
Završili smo igrajući Dixit igru. Uz pregršt smijeha, shvatili smo kako je ljepota u očima
promatrača, kako na jednake stvari gledamo drugačije i kako je svatko od nas poseban na svoj
način. Čemu nas sve igre mogu naučiti, nismo niti svjesni. Malo smo izašli iz vlastitih okvira i
vješto povezali vlastitu kogniciju s kreativnošću. Zabavili smo se i naučili puno novih stvari.

U svijetu robotike
Održan je uvodni sat robotike s učenicima 3. razreda tijekom kojeg su se upoznali s osnovama
programiranja. Kroz jednostavne primjere učili su o slijednom programiranju te korištenju
senzora i motora. Unatoč umoru od brojnih aktivnosti, učenici su pokazali interes i znatiželju.
Sat je protekao u pozitivnoj i poticajnoj atmosferi.

Broj do broja
Nakon što su mali Bartolovci zagrijali mozak nizom jednostavnih i ugodnih pokreta koje koristimo za
poticanje iskustva učenja cijelim mozgom, odvažili su se uhvatiti u koštac s brojevima. Najprije su
pronašli najveći i najmanji mogući broj od zadanih znamenki, otkrili su njihov zbroj i umnožak,
a potom su otkrivali troznamenkaste brojeve kojima je zadan zbroj i umnožak. Aktivnosti s
brojevima smo završili igrom „jednonoge rode“ u kojoj osim što se stoji na jednoj nozi moraš i dobro
znati tablicu množenja. Bartolovci su ove matematičke aktivnosti svladali kao od šale, a dodatno razgibali tijelo i um kroz igru graničar. Bilo je zabavno veselo. Matematika i sport se vole!



Bartolovci – povijesni detektivi
Grad Vinkovci, jedan je od najstarijih kontinuiranih naselja u Europu i krije mnoge tajne.
Kako bismo potaknuli istraživački duh naših dragih Bartolovaca i razvili strast prema
povijesti nastavnica Ivana Spajić održala je radionicu o Vinkovcima kroz stoljeća.
Učenici su se kroz escape room imali priliku upoznati s povijesti grada na Bosutu te su se
kroz metode povijesnog istraživanja, analizom izvora, arheološkim nalazima i interpretacijom
prošlosti i dobro zabavili.
Cilj radionice nije bilo samo prenošenje znanja nego i poticanje kritičkog mišljenja,
kreativnosti, vještina argumentacije i zaključivanja.


Mozgujmo mozgom
Došlo je vrijeme da malo detaljnije upoznamo taj naš složeni i pametni organ – mozak. Prvo
smo ga malo dodirivali i opisivali, a zatim smo se upoznali s njegovim glavnim dijelovima,
odnosno režnjevima. Saznali smo i koji je režanj zadužen za što, a sve smo te funkcije tražili
po prostoru knjižnice jer smo tako lakše pamtili, a odmah smo se i malo aktivirali. Nakon što
smo pronašli sve dijelove, saznali smo koristimo li više lijevu ili desnu hemisferu mozga. Dok
smo o svemu tome pričali i svašta novo naučili, izrađivali smo i plakat koji će biti vidljiv svim
učenicima jer će se nalaziti u hodniku naše škole.
Možemo vam reći da taj naš mozak i nije tako jednostavan. Kod svakog je drugačiji pa zato i
je svaki čovjek poseban na svoj način. Ono što je sigurno, treba ga držati u treningu i zdravo
hraniti pa da što bolje muzgujemo mozgom!






Priprema i provedba Escape rooma
Učenici su sudjelovali u radionici koja je trajala dva i pol sata, a bila je podijeljena u dva dijela: priprema za Escape room i sudjelovanje u samom izazovu. Cilj radionice bio je poticanje logičkog razmišljanja, suradnje, snalažljivosti i primjene programerskih znanja u rješavanju zadataka kroz igru.
U pripremnom dijelu učenici su se upoznali s pravilima Escape rooma, vrstama zadataka koje mogu očekivati te su zajednički ponovili osnovne programske koncepte koje će primijeniti tijekom izazova.
Escape room sastojao se od niza logičkih zadataka, kvizova i kodiranih poruka koje su učenici trebali riješiti kako bi došli do „ključa“ izlaska. Pokazali su izvrsnu suradnju i kreativnost, a posebno su se istaknuli u rješavanju programskog dijela, koji su riješili s lakoćom i sigurnošću, što pokazuje njihovo sve bolje razumijevanje programiranja.
Radionica je prošla u veseloj i aktivnoj atmosferi, a učenici su uživali u izazovima, zabavili se i pritom učili kroz igru. Ovakav pristup učenju pokazao se vrlo učinkovit jer su djeca bila motivirana, angažirana i spremna za timski rad. Radionica je u potpunosti ispunila ciljeve te potaknula interes učenika za buduće radionice sličnog tipa.



Telemach Dan sporta
Naši su Bartolovci sudjelovali na Telemach Danu sporta. Neki su od njih trčali na atletskoj stazi, a ostala većina je sudjelovala natječući se u igri graničar. Bilo je tu i puno dodatnih igara na kojima smo sudjelovali i osvajali nagrade. Vrijeme nas je poslužilo, čak smo dobili i malo boje. Brzo smo trčali, spretno bacali loptu, ali najviše smo se od svega zabavili. Međusobno smo navijali jedni za druge jer je tu bilo i puno naših prijatelja iz razreda i škole. Pružanjem podrške stvorili smo jednu divnu atmosferu, jačali naše zajedništvo i timski duh. Iscrpljeni i radosni uputili smo se svojim kućama kako bismo se odmorili i skupili snage za sutrašnji radni, školski dan. Upale mišića valjda neće biti velike!


Znanstveni utorak
Naši su se Bartolovci, s psihologinjom Ivom Jakovljević i knjižničarkom Tihanom Perić, uputili u Gradsku knjižnicu Vinkovci gdje se odvijala manifestacija Znanstveni utorak. Cilj je ove aktivnosti bio prikazati znanost na zanimljiv, poučan i zabavan način. Sudjelujući u radionici „Znanstveno uči, pametno rasti“, Bartolovci su aktivirali obje strane mozga upoznajući se s rebusnom tehnikom pamćenja. Radili su vježbe za ubrzavanje fokusa upoznajući se s tehnikom brzog čitanja, igrali su igre za razvoj fine motorike te su vježbali koncentraciju kroz igru u kojoj su na zabavan način rješavali matematičke zadatke. Nakon radionice, znatiželjni su Bartolovci pažljivo promatrali pokuse te su čak imali priliku sudjelovati u provođenju onih koji su primjereni njihovoj dobi. Svojim bogatim programom i nizom radionica, Gradska knjižnica Vinkovci je dodatno pobudila interes djece i mladih za bavljenje znanošću pa se nadamo da i naši Bartolovci dijele s nama isto mišljenje.





Mozgalice
Razvijanje kognitivnih sposobnosti kroz mentalne igre i izazove postaje sve popularnije, a znanost potvrđuje da određene aktivnosti mogu poboljšati koncentraciju, pamćenje i rješavanje problema. Igranje mentalnih igara poput Šaha, Dixita, Tangrama i drugih raznih logičkih mozgalica, bez obzira na dob djece, mogu poboljšati koncentraciju, strpljenje i upornost, pomažu u razvoju kreativnosti, intuicije, pamćenja, analitičkih vještina te sposobnosti donošenja odluka. Naši su se Bartolovci s psihologinjom Ivom Jakovljević i knjižničarkom Tihanom Perić igrali cijeli sat, a kroz igru su razvijali sve već navedene vještine i dobro se zabavili.





Jači od okova ili kako prigrliti (ne)uspjeh
Okovani slon, bajka autora Jorgea Bucayja, realistično prikazuje život prekrasnih životinja u nemilosrdnim cirkusima, ali ujedno svojim čitateljima ulijeva hrabrost da postanu ustrajni i nikada ne odustanu. Nakon čitanja bajke, naša je psihologinja Iva Jakovljević potaknula Bartolovce na savladavanje straha od neuspjeha kako bi vjerovali u sebe dovoljno da nikada ne odustanu od svojih snova.




Izlet Oroslavje – Zagreb
U ranim jutarnjim satima zaputili smo se prema Oroslavju. U autobusu smo bili i s ostalim učenicima trećih razreda. Čak i oni koji se baš nisu naspavali nestrpljivo su čekali prvu stanicu. Stigli smo u Oroslavje – Park znanosti gdje nas je dočekala zabavna i pristupačna ekipa. Na početku smo obišli sve eksponate Parka uz stručno vodstvo, a nakon toga smo aktivno sudjelovali u radionici. Naučili smo jako puno o znanosti, njezinoj primjeni u svakodnevici i što je sve moguće ostvariti. Bilo je baš zanimljivo! Nakon toga smo se zaputili prema Zagrebu gdje smo obišli Muzej iluzija i Muzej čokolade. U jednom nam se Muzeju zavrtjelo u glavi, a u drugom smo možda malo pretjerali sa slatkim. Sve u svemu, puno smo toga vidjeli, još više toga naučili, a najviše od svega smo se međusobno još bolje upoznali i zabavili. Iscrpljeni smo se zaputili našim kućama i legli u krevet prepuni novih dojmova. Uzbuđenje je trajalo i dalje! Bogatiji smo za jedno predivno iskustvo više!



Pričajmo o imenima
Bartolovci su na ovoj radionici mogli usmeno i pismeno izraziti svoju kreativnost. Kombinirali su usmenu i pisanu riječ te pokret u rješavanju zadataka. Aktivno su radili na samostalnom sastavljanju križaljki. Ovom su radionicom poticane jezične vještine i kreativno mišljenje.


Nemoj prestati rasti
Kako nam se sve bliži kraju, tako nam vrijeme otkucava i za provedbu projekta „Bartolovci“. Na početku radionice svatko je izabrao Dixit kartice pomoću kojih je opisao i objasnio kako mu je bilo sudjelovati u cijelom projektu. Čuli smo jako lijepih komentara, a zaključili smo da smo puno toga novoga naučili, a uz sve to smo se uspjeli zabaviti. Nakon toga je svakom Bartolovcu dodijeljena diploma uspješnog i aktivnog sudjelovanja u projektu s kratkim opisom profila emocija. Pustili smo glazbu, malo zaplesali, snimili nekoliko zajedničkih fotografija i videa i puno se smijali. Ubrzo smo otvorili grickalice i sokove kako bismo napunili svoje baterije jer je uslijedilo vrijeme mozganja. Neki su igrali Dixit, neki šah, a neki su rješavali tangram. Toliko su nam zabavne te igre da smo ostali još jedan cijeli termin nakon radionice uživajući, zabavljajući se i, naravno, mozgajući.







